Bröllop

Jag har precis upplevt min enda systers bröllop. Eftersom min far, i sin döda frånvaro, inte kunde ta del av ansvaret fick jag axla vissa plikter som etikettenen föreskriver. Jag var den som skulle överlämna min syster i kyrkan. Jag tror att det är något av det finaste ögonblickeen i mitt liv. Fuck min student, den sög, mina betyg sög, min flickvän var ful, min pappa dök inte upp. Pissa på alla andra så kallade höjdpunkter i mitt liv, inget kan mäta sig med hur det är att få gi in i en kyrka tillsammans med sin syster som gråter glädjetårar och räcka över henne till sin blivande man som, även han, har ögon glansiga av tårar.
Utan att dra hela festen från A till slut ska jag säga att jag är stolt över min syster. Jag är glad att jag lyckades hålla gästerna glada, att jag fick folket att hålla sina tal och att servitörerna fick ut maten när det var tid. Jag är glad att mitt tal (improviserat) funkade bra. Jag är glad att alla gästerna hade det trevligt och att alla kom fram till mig senare och tackade för en så lyckad fest. Jag är glad för ölen och romen jag lyckades få med hem. Jag är glad att jag nu äntligen vet attt min systers bröllop blev precis så lyckat som jag hela tiden hoppats på. Jag är så oerhört stolt över min syster och hennes man, att deras hårda planering tillsammans med en genuin tro på att det de gjorde skulle leda till något gott, erkligen gav resultat i form av deras lyckligaste dag någonsin.

Efter jag hade gjort mitt, när baren öppnades, lyset mattades ned och dansen började, så sattt jag mer eller mindre bara ned och njöt av attt se på den skinande glädje som skimmrade kring brudparet. Jag vet att de förtjänade all den glädje de fick idag och jag är övertygad om att den kommer finnas hos dem i resten av deras liv.

Det jag insåg ikväll var dessutom att den kärleken är, inte något som jag inte kan få, hellre än något som jag helst undviker. Ta en chans och bli lycklig bortom dina fantasier. Ta en chans och bli krossad. Eller ta inte en chans. Jag själv föredrar att hålla mig trygg.

Kommentarer
Postat av: Kompis

Vad är det för etikett du pratar om? Att överlämna sin syster. E du muslim?

2009-05-17 @ 10:28:52
Postat av: Anonym

Muslim? Etiketten säger fadern överlämnar sin dotter i kyrkan. Kyrka innebär kristendom Det är väl inget muslimskt då dom inte ens går i kyrkan?

2009-06-04 @ 19:41:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0