Utdrag ur "Författaren"

- "Du tror alltså att vi befinner oss i en bok?"
- "Precis. Du, jag, ljudteknikern där borta och alla andra, ja allt som vi ser och uppfattar är skrivet, skapat, av författaren till boken.
- "Du tror att denna författare styr allt? En person som skapat jorden och oss? Låter bara som en annan variant av en vanlig gudstro tycker du inte?"
- "Inte alls. Tron på Gud och honom som skapare och min egen övertygelse på författaren har många och stora skillnader. Tror man på Gud är man i regel av den mening att man själv har en fri vilja, att Gud gett dig ett medvetande, samvete och en egen vilja. Gud har gett dig en värld som du, tillsammans med massor av andra människor, påverkar mer eller mindre utan Guds inflytande medan jag självtror att din, min och alla andras vilja, våra tankar och känslor, helt styrs av författaren. Troende, på Gud menar jag då, tror generellt att Gud inte påverkar världen aktivt eller inte deras egna tankar och känslor varje fall. Människor vill tro att de är fria, du vill tro att de kontrollerar sina egna liv. De vill inte veta av några idéer om att det finns någon som dikterar deras liv, deras sinnen, deras innersta tankar.
-" Förlåt om jag avbryter nu, men jag undrar; rent hypotetiskt nu, om vi och världen författas av någon, måste inte denna författare vara någon form av gudomlig variant? Jag menar; han har ju skapat allt, han bestämmer allt. Hur länge har han skrivit på boken, om vi nu ska kalla den det, och finns det ett slut på den? Finns det huvudpersoner? Vad är syftet med boken?
-" Först och främst; du tänker fortfarande i fel banor. Din uppfattning är att "författaren" har skapat detta som genom...tja, magi, i brist på bättre ord. En del tror ju att allt skapades på sex dagar av en all vetande genom god Gud. Några tror att allt bara bildades av sig själv ur kosmos av en slump. Big bang som det så populärt kallas. De tror ju att detta ägde rum för runt 15 miljarder år sedan och att vi på jorden bara är en spinnoff effekt, ett naturens nyck. Ett resultat av mer eller mindre unika omständigheter. Jag tror som sagt att författaren skapar världen som vi ser genom att skriva ned den på papper, eller rättare sagt; skriver hur vi ska uppfatta världen.
- "Nu måste jag inskjuta."
- "Vänta en liten stund är du snäll, jag är inte riktigt klar. Hur länge har han skrivit på boken, frågar du. Och finns det ett slut? Ärligt så vet jag inte och det tjänar föga till att spekulera. Kanske började han skriva för tjugo minuter sedan? Kanske är vi inget mer än en länga krumelurer på en servett? Om det finns en huvudperson? Jag vet inte. Varför han skriver texten? Vad som är syftet? Ingen aning. Kanske vill han skriva en bestseller? Fördriva tiden? Samla sina tankar på en bit papper. Varför gör man vissa saker? Varför bestiger man berg? Varför målar man tavlor?
- "Nu tror jag bestämt att du tappat tråden. Vi har bara tid med en sista fråga; Om nu allt författas av någon, en författare, är inte vi, du och jag och hela denna konversation skriven av honom i detta nu? Och att du tror på honom och samtidigt inte vet så mycket om honom och hans motiv; ligger inte det i hans vilja att ha det så?
- "Du har helt rätt. Jag ska försöka fatta mig kort; att jag är medveten om honom, att jag tror och du frågar ligger helt i hans vilja. Det finns en känt citat som kanske passar in; Det är kanske Gud som skapat mig till ateist."

-C.E. Andersson. Ur "Författaren" (Ofärdig)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fan va bra du skriver!

2008-10-23 @ 21:21:10
Postat av: Anonym

...Förutom stavfelen då. Tekniker till exempel.

2008-10-23 @ 23:12:03
Postat av: Anonym

och ja... samla och samtidigt. Dessutom finns det några ord som ska ha ett mellanrum mellan sig.. Så du vet ;)

2008-10-23 @ 23:14:35
Postat av: ?

Vem fan bryr sig om stavfel?

2008-10-24 @ 10:12:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0