Feed your head, feed your head

(Jacob, översatt från danska) -"Jag har lärt mig ett nytt ord idag."
(Unit) -"Jasså? Vadå?"
(Jacob) -"Eaglekotted."
(Unit) -"Jaha? Vad betyder det?"
(Jacob) -"Det är ju svenska."
(Unit) -"Eaglekotted? Eagl.... Jag har inte hört det innan i alla fall. Ved heter det på danska?"
(Jacob) -"Pindsvin."
(Unit) -"Jahaaa, hahahaha. Du menar Igelkott."

Ja se där, så kan det gå ibland. Idag fick jag, förutom min blyga insats som svenska lärare, agera psykolog åt Olivia som går igenom tonårskriser Freud aldrig kunde ana. Hon har problem med sin mamma och sin mammas "Nya" man (De har varit tillsammans i 10 år). Olivia är 16 så det innebär ju bara nästan en tredjedel av hennes liv. Men de kommer inte överrens. I början tyckte jag synd om henne, jag tyckte mig kunna förstå hennes situation. Men allt efter som tiden gick och jag lärde känna henne bättre började en ny bild målas upp, där det var hon som kanske hade svårt att hantera sin ungdom. Det är uppenbart att de inte behandlar henne illa. Det enda hon kunde komma på som hennes mamma gjorde som hon irriterade sig på var att hon (Olivia) skulle vara hemma på fasta tider. Detta var tydligen ett knep hennes mamma använde för att kontrollera Olivia. Jag har träffat hennes mamma och även om sken kan bedra, fick jag inte intrycket av att hon var en maktkåt person som utsatte Olivia för onödiga regler. När jag berättade detta för Olivia fick jag veta att hennes mamma behandlade henne som ett barn."Olivia, du är ett barn", sade jag. Detta höll hon verkligen inte med om. "Varför är jag ett barn?", frågar hon. "För att du uppför dig som ett."
För två veckor sedan "rymde" hon hemmifrån i ett par dagar. Vilken vuxen gör det? När jag påpekade detta blev hon sur och menade att jag borde stå på hennes sida. Som om jag ska säga något jag inte kan stå för själv för att göra henne glad. Någon måste ju få henne att förstå att föräldrar måste ha regler som ska följas. Hon ska vara glad att det finns någon som orkar ringe efter henne, någon som bryr sig. När Olivia ser ett maktmissbruk ser jag en mammas kärlek iform av oro för sin dotter. Hon kanske förstår senare.

Idag (tisdag) är jag fri. Jag ska tvätta, städa, träna, handla mat/kläder o slappa. Hoppas jag hinner med allt, eller det viktigaste; slappa.
Dessutom; ett klipp från världens bästa film!
Sov gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0