Litteratur och opera

Innan jag går in på vad jag egentligen tänker skriva så kan jag berätta för mina (båda) läsare att jag ändrat min tidigare så kritiska blogg från att lägga fokus just på kritik och istället inte ha någon fokus alls. Jag tänker skriva om mitt liv och det som faller mig in. Det finns så mycket i mitt huvud som vill ut och det är här jag tänker låta mina händer översätta mina tankar och drömmar till ord. Dessutom har jag av någon anledning förvandlats från ett cyniskt monster som hittade skit i allt, till någon med ett vagt leende i ansiktet och som faktiskt uppskattar livet. Det är svårt för mig att fatta hur det kan ha blivit så, men alla förändringar är tydligen inte negativa. Livet är fint och det verkar bli bättre för varje dag :)

Idag har varit en bra dag, inte för att det inte vairt något att göra på jobb, utan för att jag fattat en del beslut i mitt liv. Det ligger till på sådant vis att jag inte kommer kunna ta ut någon semester i sommar, vilket inte spelar mig någon roll för jag har inga pengar att spendera ändå. Men dock har jag planerat att åka till england i vinter. Till London närmre bestämt. Varför london? Jo just för att jag väldigt länge har velat se operan "Fantomen på operan" och nu har jag tagit tag i den delen. Just den operan har tilltalat mig sedan barn. Jag minns att jag och min syster såg filmen långt innan någon av oss pratade engelska och egentligen förstod vad som hände. Men precis som med de flesta operor förstår man inte genom att bara lyssna på sångerna utan man ska se föreställningen för att förstå. Jag ser fram emot föreställningen och med lite tur kommer jag ha sällskap då en delad upplevelse är en dubbel upplevelse.

Jag har dessutom planer att se Turandot.
"Vad för något??" tänker kanske de flesta av er som inte delar samma intresse som mig. Men för att göra det enkelt kan jag berätta att sången som Paul Potts sjöng under finalen, Nessun dorma, är ett stycke taget från Turandot. Jag har visserligen hört hela operan och den är ju på italienska, men jag har läst översättninen och det är en väldigt vacker kärlekshistoria. Som jag tidigare skrev så är det skådespelet i samband med musiken som gör operan så stark, så även om jag inte kan italienska så kommer jag förmodligen uppskatta det mycket.

I övrigt har min dag varit lugn och harmonisk, jag är i slutet på min bok, De tre musketörerna. Jag började läsa boken med filmen färskt i minnet bara för att upptäcka att filmen lika gärna hade kunnat vara baserad på en annan bok. Det finns knappt några likheter mellan boken och filmen, vilket jag uppskattar för filmen var bra som fan...boken däremot är i bästa fall okej. Jag vill beskriva den med ett "Mjäää" och en axelryckning. Det är dock en klassiker som alla borde ha läst och snart tillhöra jag den tråkiga skara människor som gjort så.

Oh, just ja! Det är utgång på lördagkväll. Så om ni är i Lund lr Malmö (har inte bestämt oss än) så kanske ni utan att veta det, springer på mig. Det var längesedan jag var ute och festade med mina vänner och jag har verkligen försummat den delen av mitt liv, men det är aldrig försent att ta igen sina misstag och nu är jag ledig två helger i rad så det ger mig gott om tid att ta igen både det ena och det andra.

Nej men nu verkar det som att inlägget börjar bli lite långt och om jag förstått rätt är långa inlägg utan bilder snålt uppskattade på blogg.se. Det verkar som att de som läser blogg är flitiga serietidningsläsare, och det är inte utan svårigheter de tar sig genom en text utan bilder. För er som uppskattar bilder kan jag passa på att berätta att jag ska börja med en bilddagbok så fort jag införskaffat en digitalkamera. Jag vill dokumentera mitt liv så jag minns allt viktigt och alla viktiga personer. Ni vet vilka ni är.

Det kommer vara på sådant vis att jag inte bloggar dagligen, så ha tålamod mellan inläggen, men jag skulle tro att de alla kommer ligga kring samma omfång i text.

Nu ska jag sova, dagen börjar tidigt i morgon!

Sov gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0