Harmonisk

En vän sade till mig en dag; "Life is a ride. Its just a ride." Och jag håller med. Mitt liv har väldigt länge saknat flöde. Jag har varit en småsint person som stannade för ofta. Jag var en arg och bitter person, men livet är för kort för att vara arg hela tiden. Jag har slösat för mycket på att vara arg och ledsen, så det är skönt att kunna se tillbaka på vad jag var och nu veta att jag är något bättre. Det känns bättre, mjukare, om det nu är ett passande ord? Ett viktigt framsteg jag gjort är att jag slutit fred med mig själv, mitt förflutna och insett att man faktiskt kan göra något åt de delar av livet man inte tycker om. Jag kan inte göra något åt mina misstag, jag får leva med dem varje dag som går, men iställt för att låta dem förstöra mig som person försöker jag vända dem till något mer än bara misstag; jag försöker lära mig något. Det är som Oscar Wilde sade: "Erfarenhet är var jag kallar mina misstag", och jag håller med. Alla misslyckas någon gång, det viktigaste är att vi reser oss upp, borstar av den värsta skiten och fortsätter.
 En speciell fras från en film (Batman) som fastnat hos mig är "Why do we fall? So we can learn to pick ourselves up again." Det är en viktig att kunna ta en förlust och gå vidare. Man misslyckas inte förrän man slutar försöka.

Det är viktigt att lära sig vara nöjd med vad man har i livet, slösa inte tid med avundsjuka. Som mig, just nu tillexempel, lyssnar på musik från en film och njuter en Martini och känner mig oerhört harmonisk. Vad kan jag be om mer? Musik, en drink, mina tankar och mina händer som dansar över tangenterna och försöker förmedla vad jag känner. Det är underbart. Hela dagen har varit underbar. Inga krav, inga måsten. Min balkong och en bok. Min soffa och min tv. Min musik och en drink. Livet är på min sida idag, och det verkar som att det kommer vara det en stund till. Jag vet att dagar som dessa är sällsynta, och istället för att våndas över morgndagen så njuter jag fullt ut.
Det är som de säger; "Carpe diem, quam minumum credula postero", "Fånga dagen, förvänta dig inget av morgondagen."
Jag hoppas ni reflekterar över era liv, och tar er mod och kraft att ändra det ni vill ändra, och fokuserar på det som gör er lyckliga.
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Martini

Martini en söndag???

2008-06-08 @ 22:19:11
Postat av: Till Martini

Kan väl dricka när man tycker att det passar utan att betraktas som alkis. Och martini är väl som cider ungefär?

2008-06-09 @ 16:55:39
Postat av: Darpe ciem

Jag trodde Darpe ciem betydde "Ge dig en dag i livet"

2008-06-09 @ 21:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0