En sista chans

Man säger mig att mitt liv tar slut. Man säger att jag kommer dö, att mina andetag är räknade, att mitt hjärta närmar sig sitt sista slag. Man har sagt att mitt liv är mitt sista, att jag inte kommer tillbaka. Det är sagt att detta är min sista och enda chans att göra något. Vissa menar att jag ska ta vara på den tid jag har kvar, att jag inte ska slösa bort mitt liv. Någon sade till mig att jag ska fokusera på det som gör mig glad.

Om jag åker i fängelse i några år? Är det att kasta bort mitt liv? Jobbar med något som jag vantrivs med, är det bortkastat?
Själv vill jag inte tänka så. Så länge det gett mig något på gott eller ont anser jag inte att tiden är bortkastad. Det enda riktiga sätt att kasta bort ditt liv är om du gör något som inte ger dig några minnen, drogar för mycket eller hamnar i en koma.
På min morfars begravning hölls det ett tal, och jag minns bara en enda liten mening. Den sades med antydan till min mormors mor som är väldigt gammal, han sade: "Hon har glömt hur man kommer ihåg." Och det är så det kanske är att kasta bort sitt liv, att inte ha några minnen kvar. Att glömma vem man är, vad man är, vad man gjort eller ska göra.

Jag vet att jag inte har något intresse av att kasta bort mitt liv, men ibland måste man offra lite tid för att kunna leva mer någon annan gång. Jag ska arbeta på ett piss-jobb tills nästa sommar, efter det ska jag börja leva mitt liv lite mer. Jag ska åka någonstans och vara där några månader, och Kina var en tanke. Kanske inte hongkong, utan se på den södra gränsen, kanske backpacka genom större delen av det södra landet? Efteer några månader där åker jag till frankrike och med lite tur stannar jag där i några år. Under dessa år, som förmodligen kommer bli de händelserikaste i mitt liv, kommer jag kanske få se afrika, leva i en jungel eller hoppas fallskärm. Har jag tur kommer jag att få se krig och dessutom överleva så jag kan uppskatta livet lite mer, få känna mig mer levande. har jag otur hamnar jag i strid och tar någons liv, något som jag får bära under resten av mitt liv. Jag kommer tänka på honom och be gud att inte klandra mig för att jag gjorde min plikt.
Efter frankrike har jag planer på att bli läkare. Ni som känner mig vet att det inte är något jag pratat om ofta, men låt mig förklara. Jag ville alltid bli stridspilot som barn, men det kunde jag inte sade man, då jag var för lång. Då ville jag bli soldat, men eftersom sverige inte har en yrkesarmé gick ju inte det. Sedan pratade jag om läkare, men det var jag för korkad för fick jag veta och då lades det åt sidan. Ingen berättade för mig att ambition var något som kunde få någon att prestera bra, alla pratade om begåvning. Jag tror inte jag visste vad ordet motiverad betydde innan jag blev 14. Men nu är det sådant det är; Jobb, Kina, Legionen, Läkare.

Efter läkare då? Jag vet inte... Jag har alltid hoppats på att bli en far. Jag vill ha barn, gärna tre. Två döttrar och en son, fråga mig inte varför. Om jag kommer bli en bra make? Nej, det tror jag inte. Om jag kommer bli en bra far? Det tror och hoppas jag. Jag tror att jag kommer ta hand om och älska mina barn, stötta dem genom deras liv. Förmodligen kommer jag och barnens mamma skruva barnen på vårt unika vis, men det kommer att vara våra små skruvade barn som jag ska göra allt för. En sak jag är säker på; det ska inte gå en dag utan att jag ska tänka på dem.

Om allt detta som jag nu skrivit om kommer att hända vet jag att gud ser på mig med goda ögon. Han har ännu inte gett mig något i mitt liv jag kan klaga på, så jag sätter stor tro på att han och jag kommer bra överrens. Vi ignorerar varandra ganska bra, men vi vet om att vi inte försummar varandra. Om jag ska tacka honom för något? Gud alltså. Nej, inte här eller någon annan gång, utan det tar jag när jag är död och får min pratstund med honom. Men tills dess, ignorerar vi varandra :)

Nu ska jag sova, lång dag i morgon, fri från jobb men inte från mig själv :)

Kommentarer
Postat av: Förvånad

En legosoldat i ett annat lands armé gör inte sin plikt. Han dödar andra människor för pengar. Det är en helvetes skillnad mot att strida för sitt lands frihet eller en idé om hur resurser ska fördelas.

Dessutom reagerar jag på att du skriver att du har tur om du får uppleva krig. Jag tror bara att en infantil morsgris kan skriva så. Alla de som verkligen upplevt krig tycker nog inte att de hade så mycket tur.

2008-07-15 @ 15:36:00
Postat av: Unit731

När jag avlägger min ed gentemot Legionen blir det automatiskt min plikt att utföra de uppgifter som jag blir ombedd. Dessutom tror jag du missförstår mig när jag säger att jag vill uppleva krig, jag kommer inte tycka om det. Men ibland kan det vara nödvändigt att uppleva vissa saker för att uppskatta det liv man har. Men det är intressant att du tycker att FN soldater som krigar för fred egentligen bara är legosoldater som dödar för pengar. För mig är de hjältar som sätter sina egna liv i fara för att andra ska kunna leva säkrare, men jag tvivlar på att du kan förstå det eftersom du själv säkert aldrig skulle få tanken att göra något så osjälviskt. Lev du ditt liv framför tv´n, jag tänker göra en skillnad som du aldrig kommer kunna göra.

2008-07-15 @ 15:56:33
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

Rätt Unit!

Det finns alltid nån besserwisser (Förvånad) som tror att dom vet allt. Jag tycker att du gör helt rätt.

Intressant med FNsoldaterna. Du har aldrig funderat på det som ett alternativ till Legionen?

Lycka till, och skit i vad vissa deghuven tycker.

2008-07-15 @ 16:30:59
Postat av: Unit731

Om jag hade velat bli en FN soldat hade jag förmodligen behövt en militär utbildning i Sverige och jag känner mig inte lockad av den svenska militären. Men chanserna är stora att jag vid något tillfälle under de fem år kommer att få bära den blå baskern :)

2008-07-15 @ 16:33:24
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

Ett alternativ till Franska Legionen kan vara den spanska. Kolla Wikipedia. Men du måste lära dig spanska...



"Legionen har alltid varit öppen för spanjorer och 1987 upphörde rekryteringen av utlänningar. Namnet ändrades då från främlingslegionen till spanska legionen. Efter värnpliktens avskaffande i Spanien 2000 öppnades legionen åter för utländska rekryter som har spanska som modersmål oavsett nationalitet. Idag rekryteras också kvinnor"



Lycka till

2008-07-15 @ 16:44:58
Postat av: Unit731

Jo jag känner till den, men franska har en Historia som jag skulle vilja vara del i. Dessutom tror och hoppas jag att den franska ska vara hårdare. En annan detalj, palla tjänstgöra med tjejer :P

2008-07-15 @ 16:47:54
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

Haha!

Jag vet inte vilken som är hårdast. Hade varit kul att joina dig men jag fick inte göra lumpen så jag tror det blir svårt.

2008-07-15 @ 16:50:03
Postat av: Unit731

Jag gjorde inte heller lumpen, dock var det ett par år sedan så jag har hunnit träna en del. Om du verkligen vill tror jag att du kan klara det!

2008-07-15 @ 16:51:52
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

Jaha! Jag trodde det var ett krav. Men så klart varför skulle det vara ett krav att ha gjort svensk meslump. Var få man reda på kraven?

2008-07-15 @ 16:53:46
Postat av: Unit731

Det finns nog inte något speciellt ställe att få reda på kraven, men jag råkar veta att ett av inträdes proven är att klara 2.6 km under 12 minuter. Försök klara av att springa en mil utan problem och sedan kan du klara att göra minst 50 armhävningar i ett svep. Andra mindre viktiga är klättra i rep utan att använda benen och långa promenader med ryggsäck. Mitt problem är motion, annars tror jag att jag klarar det mesta. Det finns en bok som är jävligt bra, "Life in the french foreign legion" av Evan McGorman. Läs den och reflektera över om det är vad du vill, för min del ökade intresset bara :)

2008-07-15 @ 16:58:33
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

OK! Tack. Ska försöka hitta boken. Finns den på svenska? Är inte så haj på franska.

2008-07-15 @ 17:02:47
Postat av: Unit731

Tja, den jag har är på Engelska men jag tvivlar att den finns på svenska. Hoppas engelska funkar för dig :)

2008-07-15 @ 17:06:35
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

Ja det e klart. Dum jag är. Kan ingen franska alls. Är det ett krav eller kan man lära sig där?

2008-07-15 @ 17:09:08
Postat av: Unit731

Nej det är inget krav. Man får lära sig där, men allt du ska göra förklaras på franska så det blir nog en del missförstånd :P

2008-07-15 @ 17:38:47
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

Beställde boken på Adlibris. 144 kr. Ska bli intressant att läsa även om jag kanske inte söker mig dit. Skulle varit kul för äventyrets skull men jag vill nog kunna dra när jag tröttnar. Att desertera är nog inte så enkelt. Men vi får se. Är nog mer sugen på en tripp till Asien eller kanske hjälparbetare i Afrika. Vi får se.

Igen säger jag lycka till med dina planer. Jag är övertygad om att du genomför dom.

2008-07-15 @ 17:42:32
Postat av: Vänster

Har du hjärtat till vänster kan du gå med revolutionära grupper som strider för frihet och rättvisa. Tänk på Che Guevara. Där har du en hjälte.

2008-07-15 @ 17:54:03
Postat av: Unit731

Till "Vänter":Frihet och rättvisa är abstrakta idéer unika för alla individer med förmågan att tänka abstrakt. Hjältar är även i många andras ögon en förtryckare. Jag har mina hjältar och du har dina, så varför inte acceptera att de inte är samma?



Till den andra, bra, den är as bra den boken. Jag är oxå övertygad om att jag ska utföra mina planer, det är det som gör mig så glad hela tiden, att jag för en gång skull har mitt liv planerat :)

2008-07-15 @ 18:10:17
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

Hittade boken på biblan här i Malmö. Avbeställer på Adlibris. Har redan börjat läsa. Verkar bra. Vad tycker du om mönstret jag har i stället för namn? Jag har det tatuerat runt pickalurven.

2008-07-16 @ 08:53:26
Postat av: Kenneth B

Vad fan är "pickalurven"?

2008-07-16 @ 09:00:32
Postat av: Unit731

Ehm, jo d e väl fint :P Själv hade jag kanske inte tattat det men smaken e ju som baken :)

Hoppas du uppskattar boken :)

2008-07-16 @ 09:01:45
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: <><><><><>

En annan bok som speglar Legionens historia är: Breven från Tonkin av Bertil Nelsson. Fanns också på biblan men var utlånad. Handlar om Legionen i Vietnam osv...

2008-07-16 @ 09:23:20
Postat av: <><><><><>

Måste också säga att din blogg är den mest intressanta i hela bloggosfären.

En härlig mix av djupa tankar, skön humor och intelligenta funderingar.

2008-07-16 @ 09:29:35
Postat av: <><><><><>

Till Kenneth B.

Kärt barn har många namn. Tänk på det en liten stund.

2008-07-16 @ 09:32:46
Postat av: Unit731

Tack för att du tycker om min blogg, skriver det som faller mig in bara :)

2008-07-16 @ 10:21:27
URL: http://unit731.blogg.se/
Postat av: ·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Detta mönstret är snyggare. Men vill inte ha det runt pickalurven.

2008-07-16 @ 13:53:56
Postat av: Höger

Gott att höra att du inte går på vänsterpropagandan. Följ din planerade rutt i livet. Gud har nåt stort planerat för dig.

2008-07-16 @ 19:29:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0