Självmord och dödsjälp

Jag tror på dödshjälp. Jag är för dödshjälp, jag förstår dödshjälp och självmord. Jag vet att om jag själv, genom en olycka eller en sjukdom, hade blivit oförmögen att ta hand om mig själv och ansett mig en börda för andra, velat dö. När jag ser gamla männsikor försöka ta sig på bussen, när jag ser dem kämpa med sina rulatorer, med sig själva, så tänker jag alltid, alltid, att när jag blir så pass dålig att jag inte kan ta mig fram utan ett redskap, en krycka, en käpp, rullstol eller annat, så vill jag dö. Jag vill dö medan jag fortfrande kan gå på toaletten själv. Jag vill inte leve ett liv fyllt av smärta genom någon tråkig sjukdom. Jag vill inte leva ett liv fullt av medicinering och smärtstillande.
Dessutom förstår jag människor som inte orkar leva längre, som har problem med sina liv, kanske inte genom fysiska smärtor och åkommor, utan helt enkelt genom att livet inte erbjuder dem något som ger dem en anledning att fortsätta leva. Oroliga själar utan något som helst syfte. Jag förstår dem verkligen. För trots allt så lever vi liv som ingen av oss har bett om att få leva. Det är trångsynt att inte förstå varför man vill begå självmord. Jag lever nu ett liv, orolig, vilsen, förvirrad över vad jag ska göra. Jag har inte blivit lika van vid livet som så många andra. Omställningen är för stor, först sover jag en drömlös sömn som varat i alla tiders tid för att sedan vakna på ett sjukhus. Kall och fylld med smärta kastas jag in i en värld som jag aldrig bett om att få se, in i ett liv jag aldrig längtat efter.
Det är ganska intressant egentligen, att föräldrar skaffar barn för sin egen skull. De vill ha barn för att fylla sina liv med en ny mening, för att hitta något som de kan ta hand om och älska. Men, i regel är det endast för deras egen skull. Vem tänker på barnen? Visserligen kan vi inte fråga dem om de vill bl födda, men varför ta det förgivet?
Det är sant att jag velat ha barn. Massor av dem. Nu tror jag inte ens att jag orkar vara mig själv längre.

Men åter till dödshjälp och självmord. När man berättar att man är för dödshjälp måste man i regel vara snabb med att tillsägga att det gäller folk som ligger i koma eller dylika situationer. I regel för att andra har lättare att relatera till den sortens dödshjälp; att avliva någon som har svåra smärtor eller är en grönsak, dvs redan är snutt på döda, kroppen har bara inte släppt taget än. Då är det mer socialt acceptabelt. Men jag tar ett steg till och säger att dödshjälp är till för alla som är trötta på livet. Och varför inte? Varför inte tillåtas vara trött på livet? Jag vet att jag är det. Det erbjuder mig inget annat än en vag längan om att det snart kan komma att bli bättre. Det är nog så jag tröstar mig själv, att morgondagen har kanske något annat att erbjuda än den ruttna dag jag just haft. Är det verkligen allt? En lätt nyfikenhet om vad som kanske ska hända? Att få känna den kittlande känslan i magen när något bra händer, de få tillfällen det händer? Är det vad jag lever för? Lever jag för andras skull? Att jag inte vill dö för att såra andra?

Om man tänker på självmord, seriöst planerar att avsluta sitt liv så anses man ganska störd. Sjuk i huvudet. Depprimerad är väl den psykologiska termen. Varför det? Varför är det sjukt att inte vilja leva mer? Jag förstår det verkligen inte med ett starkt inte. Jag Vet Inte Varför Man Inte Kan Få Vilja Dö.
Männislan är ett sällskapsdjur. Vi behöver närhet och känna beröring. Vi behöver kärlek i form av något annat än några fjuttiga ord eller sms. Vi behöver känna oss behövda och uppskattade. Men i vårt samhälle finns det inte utrymme för det till alla. Många, och jag tror att det är många fler än vi kan eller vill tro, känner sig ensamma. Många kan känna sig ensamma trots att de har en partner. Mitt ex är ett bra exempel på det. Hon är tillsammans med en snubbe men känner sig ensam och förvirrad. Visserligen är hon inte fullt medveten om vart felet ligger så hon fortsätter gå runt och tror att allt ska lösa sig.
Det är samma för så otroligt många andra. Så många går omkring i sina värdelösa liv med sina tråkiga jobb, ensamma hem, vänner som sviker, partners som inte förstår och väntar på att dagen då allt vänder ska komma. Jag tror inte att en sådan dag kommer för någon av oss. Fast jag kan ha fel. Dock är jag säker på att den inte kommer för min del. Mitt liv är redan fastställt till att vara segt, ensamt och tråkit. Ibland trivs jag med det, men det går inte en dag då jag önskar att det var annorlunda. Jag hade velat att jag skulle vara nöjd med min egen tillvaro. Nöjd med de vänner jag har, de tjejer som flirtar med mig, det jobb jag har och den mat jag äter. För det mesta lyckas jag glömma hur dåligt jag mår. Ibland kan det gå flera dagar utan att jag känner mig dålig. Men ensamheten gör sig alltid påmind på kvällarna då jag ska sova.

Ska jag sammanfatta livet; Ibland vinner man, ibland förlorar man. Ibland är man på topp, ibland inte. Livets regel; "Det finns människor som går genom livet alltid lyckliga, och det är inte du."

Därför är jag för självmord och dödshjälp. Livet är inte heligt och det saknar värde. Tro inte att det är fel att begå självmord. Vi valde inte att födas, men vi kan välja att dö och det valet är bara vårt eget. Ingen, inte dina vänner eller ens din familj kan välja det åt dig. Lev ditt liv för dig själv och dö för dig själv.
Ibland vill jag bara bli räddad från det liv jag har. Fångad, innan jag slår i den stenhårda botten.

Kommentarer
Postat av: kenneth b

Jag tror nog att deïtt ex tar sitt förnuft till fånga när hon läser hur dåligt du mår.

2008-07-22 @ 13:53:48
Postat av: Exet

Jag tog mitt förnuft tillfånga för några månader sedan, när jag gjorde slut. Du vet, man orkar inte vara i ett förhållande där ens pojkvän knullar andra tjejer.... Här på bloggen verkar han ju vara ett helgon. Emil, kan du sluta att skriva om mig och lägga ut mig? Du vet att jag inte tycker det är kul. Du får skylla dig själv att du är i situationen du är i, du förtjänar inget bättre. Men jag har aldrig gått så långt som att lägga ut dig på internet, varför gör du det mot mig då? Varför förtjänar jag all skit jag har fått av dig? Jag förstår verkligen inte...........

2008-07-22 @ 17:47:38
Postat av: ballekalle

vet du vad det roliga är med dig "unit"? Du skriver en väldig massa och det låter verkligen som att du har koll på läget men läser man djupare i det så kommer man fram till en helt annat slutsats och det är att du pratar en väldig massa som du egentligen inte har tänkt igenom och inte har förstått. Du bara skriver något som låter bra och intelligent och skrapar lite på ytan och dyker i det du själv tycker är roligt och söker medlidande av folk du aldrig har träffat.

Ganska patetiskt i mina ögon!

2008-07-22 @ 22:50:22
Postat av: ballekalle

Och en sak till.

Det du skriver om "varför inte folk ska få ha rätt att vilja dö" visar ju verkligen hur förvirrad du är.. Du har satt dig i en sits du inte vill sitta i och du har lyckats med det helt på egen hand, plötsligt försöker du lägga över den skulden på allt och alla i din närhet och vet du vad det tyder på? en krake, en fegis, en riktig ynkrygg.

Alla gör misstag, jag om någon vet... men det som visar vad en människa är gjord av är hur man reser sig från sina nederlag och sina misstag, en människa som tar sitt liv är och kommer alltid förli en ynkrygg som lägger över sina egna problem på sina nära och kära som bryr sig... Så mitt råd till dig är: Sluta var en sån jävla barnunge som söker tröst och förlåtelse för saker du har åstakommit helt på egen hand.

Var en man och gör något åt det istället för att sitta hemma med snuttefilten i örat o tycka synd om dig själv... du låter som en snorunga på 7 år som precis har förstört sin favorit leksaksbil och skyller på nån annan.. väx upp!

2008-07-22 @ 22:58:42
Postat av: Unit731

Ojsan ballekalle, att du tog dig tid att skriva två så långa och färgstarka inlägg till mig. Att du tror att dina åsikter ens skulle nudda mitt intresse? Jag är glad att du läser min blogg, och jag tar gärna en diskussion ang det jag skriver, men eftersom du inte har ett enda konkret argument mot det jag skriver tänker jag inte ens reflektera över dina åsikter. Vad jag däremot kan skriva är att jag vet att du bor i La, och att du mao säkerligen vet vem jag är. I övrigt har jag faktiskt inte en aning om vad du pratar om angående att jag "Skyller på någon annan" eller att man "lägger över sina problem på sina nära och kära". Jag håller med om att det kan verka som att man flyr från sina problem, men nu kanske det inte är på det vis att alla vill visa vad en människa är gjord av genom att uthärda en massa skit enbart för att visa sig modig. Hade jag blivit förlamad i hela kroppen hade fan inte jag velat leva vidare bara för att bevisa att jag kan "resa" (höhö) mig och visa mig vara en stark individ. Jag vet med mig att jag kan ta mig genom svåra tider, men ibland har jag dåliga dagar. Min blogg fungerar som en dagbok för mig, där jag låter tankarna flöda och igår handlade tankarna om något som fått några personer upprörda. Jag är ledsen för det, men jag förstår inte dessa angrepp? Är det inte barnsligt att gå på så starkt när man kan skriva på ett tillmötesgående vis?

2008-07-23 @ 01:04:54
URL: http://unit731.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0