Jobbe

"Emil kan jag få en Cola Light?" Jag tar börjar leta och frågar om en Cola Zero går bra. Olivia börjar föklarat att Zero är lite för maskulint att dricka så hon vill gärna ha en light. Okej säger jag och slänger i ett par isbitar i ett glas. Under tiden jag häller upp colan tar Olivia inte bort sin blick från mitt ansikte. När jag ger henne colan forsätter hon titta mig djupt i ögonen. "Ser du något du tycker om?" frågar jag. "Mmmm..." svarar hon och dricker.
Efter några sekunders tystnad bryts den av att hon säger; "Emil, det är något med dina ögon."
"Jag är förkyld", ursäktade jag mig. Hon fnissade och förklarade att det inte var så hon menade. "Det är något  mystiskt med dem. Man kan titta dig djupt i ögonen och inte ha en aning om vad som döljer sig bakom dem. Nu när vi pratar verkar du glad och jag tycker verkligen om att du börjat le igen, men dina ögon verkar aldrig glada."
Jag har hört detta pratet innan. Att mina ögon ser ledsna ut, nästan som en tiggande hunds ögon. Jag säger att det förmodligen ligger lite sanning i båda påståendena, att jag ler och verkar glad, men att ögonen avsöjar en annan del av mig.

Eftersom jag får lite beställningar hänger hon med upp i köket där vi fortsätter prata. Samtalet pendlar mellan olika delar av  våra kroppar som andra ofta påpekar. Hos mig är det oftas ögonen och händerna. Har fått höra att jag har ovanligt omanliga händer, de är mjuka och varma. Mjukare än Olivias, trots att hon tydligen använde en svindyr lotion :)
Olivia berättade att killar fota påpekade hennes ögon, men hon trodde det var för att det var vad de trodde att hon ville höra. Egentligen ville de bara en sak, alla killar var precis på samma vis. Visserligen blev hon smått imponerad att jag inte varit med någon tjej sedan det tog slut med mitt ex. Hon hade inställningen att killar var tvungna att gå ut och ligga med alla för att ta igen den förlorade stoltheten när de blivit dumpade. Hon rabblade på om hur hennes ex hade gott på som en kåt hund när det tog slut mellan dem. Vad ska jag säga? Att killar egentligen är hundar?

Efter en liten stund sticker hon vidare för att handla kläder till sin mammas bröllop. Kvar på jobb är jag och Bastian. Har inte träffat honom på några veckor och det som jag gillar med att jobba med honom är att han alltid är glad och får mig att skratta. Idag var han inte glad och fick mig inte att skratta. Efter ett litet tag på jobb kommer det fram; hans tjej dumpade honom förra måndagen.  Även om jag själv befann mig i samma sits för några månader sedan visste jag inte hur jag skulle hantera situationen. De hade varit tillsammans i fem år. Skit händer, det drabbar alla. Inte ens den ex-glada Bastian kunde komma undan. Så nu får vi på jobb agera Dr.Phil för honom, så som de har gjort för mig när jag behövde. Så som vi tog hand om Morten när han rasade och blev skickad på en två verkors semester.

Nu är det hög tid att jag somnar.
Vi ses i morgon!

Kommentarer
Postat av: En vän

Du skriver väldigt fint. Dina prosa är poetiskt och själfull samtidigt som den är knivskarp och direkt. Dina tankar om livet och döden inger respekt och du visar en mognad som inte alls är vanlig hos en så ung människa.

Jag noterar också att din stil väcker missunnsamhet i kretsen kring din före detta flickvän och det smärtar mig att se att avunden och oginheten försöker kväva ditt ord.

Lycka till i fortsättningen

2008-07-23 @ 08:10:39
Postat av: En vän

Jag vet inte varför kommentaren kom två gånger...

2008-07-23 @ 08:15:03
Postat av: HALLÅ

Jag tror att vi är några stycken som väntar på att du ska skriva...

2008-07-28 @ 08:34:58
Postat av: Håller med

Unit nu får du komma igång och skriva igen. Såg dina bilder från rubberbandsfallingcompetition. Såg skrämmande ut.

2008-07-29 @ 07:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0