Ballad om kärlekens dårskaper

Älska medan du har kraft att gå i dans och under särkar. Natten kommer bäst du verkar då du har haft det du har haft. Men tänk också på Simsons fall och på Salomons för den delen; galen blir den som lever kelen. Lycklig den som lever kall.

Han Orfeus som sjöng så bra och spelade så fint på lutan klarade sig inte utan till helvetet fick han sen dra. Narcissius satt där dagen all och stirrade på sig i källan nån så förälskad ser man sällan. Lycklig den som lever kall.

Man minns hur David bar sig åt när som han på Batseba kikat, därom blir det väl predikat än i dag och hållet låt. Och konung Assurbanipal klädde ut sig till kvinna för att med pigorna få spinna. Lycklig den som lever kall.

Förvirrad till den grad var Ammon, att systern som kom glad och snäll och la in matbrickan en kväll gick utan jungfrudom ur kammaren. Herodes, han stod inte pall inför Salomes hårda krav: Johannes fick hon huvut av. Lycklig den som lever kall.

Jag kan berätta själv en del om hur man hamnar djupt i pölen. Jag fick nyss på söta knölen och allting var en kvinnas fel. Jag var hos henne när det small och fästman tog henne tillbaka. Här går jag nu med svullen haka. Lycklig den som lever kall.

Fastän jag blundar ser jag stjärnor. Nej, sätt förbud för grobianer att lägra unga vackra tärnor och korsa andras snygga planer. Ett vet jag i alla fall: På människor kan man aldrig lita - det är utan på som de är vita. Lycklig den som lever kall.

-Francios Villon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0